ساختمان برنامه تلوزیونی پرداخت یارانه قانون اساسی

ساختمان: برنامه تلوزیونی پرداخت یارانه قانون اساسی برنامه ریزی رونق اقتصادی یارانه نقدی استفاده ایرانیان قانونی برنامه ایرانی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود / آشنا

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: تجربه شکستن حصر کشور عزیزمان ایران نشان داد که علیرغم همه توطئه‌ها و کارشکنی‌های خارجی و بی‌مهری‌ها و تخریب‌های داخلی می‌توان رویکر

احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود / آشنا

آشنا: احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود

عبارات مهم : امنیت

مشاور فرهنگی مدیر جمهور گفت: تجربه شکستن حصر کشور عزیزمان ایران نشان داد که علیرغم همه توطئه ها و کارشکنی های خارجی و بی مهری ها و تخریب های داخلی می توان رویکرد تعامل سازنده را که تفضیل آن در جریان مذاکرات اعلام و اعمال شد به عنوان راه حلی اعتدالی در سیاست خارجی دنبال کرد.

به گزارش خبرآنلاين، حسام الدین آشنا در آستانه سالگرد برجام؛ یادداشتی در کانال تلگرامی اش نوشت و به تحلیل نظر های متفاوت درقبال صدور قطعنامه ها علیه کشور عزیزمان ایران و اتخاذ موضع تحریم راجع به کشور عزیزمان ایران پرداخت.

احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود / آشنا

متن این یادداشت که باعنوان “در مسیر شکستن حصر ایران” منتشر شده؛ به شرح زیر است:

پرونده کشور عزیزمان ایران جهت نخستین بار در تاریخ 1۵ بهمن ۱۳۸۴ به شورای امنیت ارسال شد و قطعنامه شماره ۱۹۲۹ در تاریخ 19 خرداد 1389 به تصویب رسید؛ این قطعنامه می گوید، کشور عزیزمان ایران نباید از هیچ فعالیت تجاری مرتبط با غنی سازی اورانیوم و دیگر مواد هسته ای یا فناوری دیگر کشورها بهره مند شود و تمامی کشورهای عضو شرکت ملل متحد باید از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی های نظامی، موشک و سیستم ها و قطعات مرتبط با آن ها به کشور عزیزمان ایران جلوگیری کنند.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: تجربه شکستن حصر کشور عزیزمان ایران نشان داد که علیرغم همه توطئه‌ها و کارشکنی‌های خارجی و بی‌مهری‌ها و تخریب‌های داخلی می‌توان رویکر

این قطعنامه ضمن تأیید تحریم های اعمال شده است در قطعنامه های پیشین، تحریم های تازه ای علیه کشور عزیزمان ایران برقرار کرد که به طور مشخص سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران را نشانه گرفته بودند. علاوه بر این ها قطعنامه از کشورهای عضو شرکت ملل خواسته بود از تأسیس شعب تازه بانک های ایرانی در کشورهایشان جلوگیری کرده و مانع معاملات بانک ها و مؤسسات مالی خود با کشور عزیزمان ایران شوند. قطعنامه از دولت ها می خواست تمام محموله های هوایی و دریایی به مقصد کشور عزیزمان ایران و یا از این کشور به خارج را درصورتی که مظنون به این باشند که آن محموله ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده است هست، بازرسی کنند و به دولت ها اجازه داد تا محموله های دریایی کشور عزیزمان ایران را براساس قوانین بین المللی در آب های آزاد بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند.

در قطعنامه ۱۹۲۹ اسامی شرکت ها و افرادی که نشانه تحریم قرار گرفته اند؛ زیاد کردن یافته هست. در پیوست های قطعنامه اسامی ۳۷ شرکت و مؤسسه در فهرست تحریم ها قرار گرفتند که ۱۵ شرکت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران در میان آنها بود. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دارای چهار پیوست است که سه پیوست آن فهرست نهادها، شرکت ها و افراد مرتبط با برنامه های هسته ای و پروژه های موشکی کشور عزیزمان ایران هستند که نشانه تحریم شورای امنیت قرار گرفته اند.

در قطعنامه 1929 شورای امنیت تصریح شده است بود که کارها تحریمی بر مبنای بند ۴۱ ذیل فصل هفتم انجام می شود. این بند مقرر می دارد: «شورای امنیت می تواند تصمیم بگیرد که جهت اجرای تصمیمات آن شورا مبادرت به چه اقداماتی که متضمن به کارگیری نیروی مسلح نباشد مورد نیاز است و می تواند از اعضای ملل متحد بخواهد که به این قبیل کارها مبادرت ورزند. این کارها ممکن است مشمول بر متوقف ساختن تمام یا قسمتی از روابط اقتصادی و ارتباطات راه آهن – دریایی – هوایی – پستی – تلگرافی – رادیویی و سایر وسائل ارتباطی و قطع روابط سیاسی باشد.»

احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود / آشنا

این بند آخرین کارها غیرنظامی در مورد تهدیدات یک کشور علیه امنیت جهانی را بیان می کند و بند 42 فصل هفتم کارها بعدی را به صراحت مشخص کرده و می گوید: «در صورتی که شورای امنیت تشخیص دهد که کارها آینده نگری شده است در ماده ۴۱ کافی نخواهد بود یا ثابت شده است باشد که کافی نیست می تواند به وسیله نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی به اقدامی که جهت حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین المللی مهم است مبادرت کند. این اقدام ممکن است مشتمل بر تظاهرات و محاصره و سایر عملیات نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی اعضای ملل متحد باشد.»

به این ترتیب روشن می شود علیرغم این که جمهوری اسلامی از موضع عزت و اقتدار هیچگاه این قطعنامه ها را نپذیرفت و لحظه ای مفاد آن ها را اجرا نکرد ولی در عمل همه این تحریم ها با دقت و شدت زیاد اعمال شد و پرسشها فراوانی جهت کشور ایجاد کرد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: تجربه شکستن حصر کشور عزیزمان ایران نشان داد که علیرغم همه توطئه‌ها و کارشکنی‌های خارجی و بی‌مهری‌ها و تخریب‌های داخلی می‌توان رویکر

در آن مقطع و در سطح کلان جهت مواجهه با قطعنامه های سختگیرانه و خطرناک شورای امنیت سه نظر نفی، تسلیم و تقابل وجود داشت ؛ نظر اول مربوط به ریاست محترم جمهوری وقت بود که قطعنامه ها را اصولا بی اثر می دانست. ایشان در ابتدای تحریم ها در اجتماعات مردمی علنا اعلام می فرمودند:

« هر روز یک قطعنامه تهیه کردند و در شورای امنیت علیه کشور عزیزمان ایران صادر کردند؛ من امروز به آنها می گویم آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دان شما پاره شود.»( ۴ آذر ۱۳۸۷) و در سال 90 در مصاحبه مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سران اکو در ترکیه نیز احتمالا جهت حفظ روحیه مردم فرمودند”« اگر به کشور عزیزمان ایران سفر کنید و از مردم پرسش کنید مردم می گویند اصلا تحریم چه هست؟ تحریم اصلا نمن دی».

احمدی‎نژاد در یکسال آخر دولتش به دنبال مذاکره مستقیم خودش با آمریکا بود / آشنا

البته ایشان در آخرهای مسئولیت خود با درک زیاد تبعات تحریم ها به این نتیجه رسیده بودند که حتی در صحنه عمومی هم می توان از اوضاع سخت اداره کشور در اثر تحریم هاسخن گفت. دکتر احمدی نژاد در یک سال آخر به واسطه عدم تبعیت مذاکره کننده ارشد از ایشان، خود را در مورد پرونده هسته ای غیر مسئول می دانست و مذاکره مستقیم و بدون قید و شرط خود با ایالات متحده را تنها راه حل مسئله قطعنامه ها تلقی می کرد.

دیدگاه دوم – که مربوط به بسیاری از مسئولان و کارشناسان داخلی و بین المللی بود و در محافل شخصی و کارشناسی بیان می شد- با استناد به تجربه دیگر کشورهایی که ذیل فصل هفت منشور تحریم شده است بودند، تنها راه رهایی کشور را پذیرش بی قید و شرط قطعنامه ها و تعطیل کامل برنامه صلح آمیز هسته ای در قبال برداشته شدن تحریم ها می دانست.

دیدگاه سوم -که جناب آقای دکتر سعید جلیلی از مهر 1386 تا آخر دوره مسئولیت خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی آن را دنبال می کرد- شدت یافتن ظرفیت و کیفیت برنامه هسته ای و تلاش جهت قرار گرفتن در مرحله آستانگی را تنها راه زیاد کردن قدرت چانه زنی کشور عزیزمان ایران و وادار کردن شورای امنیت به عقب نشینی از قطنامه های خود می دانست. این نظر نه تنها عجله ای جهت جلوگیری از صدور قطعنامه های تازه و حتی رفتن کشور عزیزمان ایران به بندهای 42 به بعد منشور ملل متحد نداشت بلکه وقت را به نفع برنامه هسته ای ارزیابی می کرد.

آقای دکتر جلیلی بر خلاف هشدارهای صریح وزیر امور خارجه، وعده های غربیان در مذاکرات آلماتی 2 در فروردین 92 را نشانه ای از آمادگی آنان جهت اعطای امتیازات زیاد به کشور عزیزمان ایران و احتمال پذیرش مطالبات زیاد کشور عزیزمان ایران می دانست. این نظر در عمل با رد پیشنهادهای قابل معامله و براورد اشتباه از قدرت چانه زنی خود، – و شاید احتمال رأی آوردن در انتخابات آتی و امکان ادامه مذاکرات از موضع بالاتر- وقت تاریخی رسیدن به توافقی مناسب را در مناسب ترین وقت ممکن از دست داد.

به این ترتیب در ابتدای سال 1392 هر سه نظر در عمل به بن بست رسیده بود و تنها مسیر باقیمانده دنبال کردن ابتکار حکیمانه مقام معظم رهبری بود که از ابتدای سال 91 ورای رویکردهای دبیرخانه و ریاست جمهوری، امکان رویکرد چهارمی را مطرح کرد و مسیر مطمئن و موازی دیگری جهت مذاکرات گشود که بعدها رویکرد تعامل سازنده نام گرفت. این نظر که ابتدا بطور اجمالی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 معرفی شد اعتقاد بود با ورود محتاطانه به یک برنامه مذاکراتی پیچیده و چند لایه با ایالات متحده آمریکا می توان در موارد غیراساسی و غیرراهبردی نرمش هایی اعمال نمود و در عین حال توان و ساختار مهم برنامه صلح آمیز هسته ای را حفظ و مسیر را جهت رهایی کشور از بند تحریم های ظالمانه هموار کرد. در دولت تدبیر و امید با هدایت های مقام معظم رهبری، اشراف شورای عالی امنیت ملی، مدیریت مستقیم ریاست جمهوری و کارها پیگیرانه وزارت امورخارجه در اقدامی هماهنگ و با تقسیم کار دقیق این امکان تهیه آن انجام شد تا روند مذاکرات شتاب گرفته و دوره تازه ای جهت حل و فصل پرونده هسته ای شروع شود.

تجربه شکستن حصر کشور عزیزمان ایران نشان داد که علیرغم همه توطئه ها و کارشکنی های خارجی و بی مهری ها و تخریب های داخلی می توان رویکرد تعامل سازنده را که تفضیل آن در جریان مذاکرات اعلام و اعمال شد به عنوان راه حلی اعتدالی در سیاست خارجی دنبال کرد. برجام با همه ضعف ها و قوت هابش امروز یک واقعیت مسلم حقوقی است که امکان لغو تحریم های شورای امنیت را به وسیله همان شورا فراهم آورد.

نقش رهبری در مسیر مذاکرات برطرف تحریم ها و مراحل اجرایی آن، بی بدیل بوده هست. در هر مرحله حمایت های بی دریغ ایشان از گروه مذاکره کننده و هشدارها و نهیب ها به طرف های مقابل، مسیر مذاکرات و کارها را ترسیم، تصحیح و تحکیم کرده هست. ازجمله پاسخ مقام معظم رهبری به کسانی که وعده انتخاباتی پاره کردن برجام را در آمریکا تکرار می کردند کاملا موثر بود؛ ایشان در دیدار رمضانی مسئولان کشور در تاریخ 25/3/95 فرمودند: «ضمن آن که ما ابتدائا برجام را نقض نمی کنیم ولی اگر برجام را پاره کنند آن را آتش می زنیم» این خبر صریح همان موقع به وسیله طرف های برابر دریافت شد و اکنون روشن شده است که حتی دستگاه کنونی آمریکا نیز نمی تواند بدون پرداخت هزینه انزوای جهانی به نقض فاحش برجام دست بزند.

واژه های کلیدی: امنیت | ایران | ایرانی | قطعنامه | مذاکرات | تحریم ها | لغو تحریم | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz